Interview met BRD vrijwilliger Riet

zondag - 27 maart 2022

Vrijwilligers zijn onmisbare schakels in onze organisatie. In de serie 'Interview met' vertellen vrijwilligers over het werk wat ze doen voor onze organisatie. Deze keer vertelt Riet over haar werk als vrijwilliger Bereikbare Dienst (BRD). Zij vervangt de coördinator in de avonduren en in het weekend.

 

In 2017 wilde men vanuit het Hospice de BRD groep, bestaande uit coördinatoren en hospicevrijwilligers uitbreiden met enkele vrijwilligers uit de ondersteuning thuis. Hierdoor konden de coördinatoren zich terug trekken en zich volop aan hun dagtaken wijden. Een van die vrijwilligers was ik.

 

Veelzijdig vrijwilligerswerk

Eerst een uitgebreid gesprek gevoerd over de inhoud van deze taak. Daarna ingewerkt op bepaalde onderdelen en daarop besloten ja te zeggen op de vraag of ik onderdeel wilde uitmaken van de BRD groep. Ik zag het als een uitdaging vanwege de veelzijdigheid. Want veelzijdig is het!

 

Ik zal proberen een opsomming te geven wat er zoal voorbij komt. Wanneer je BRD hebt, ben je achterwacht voor de vrijwilligers van dienst. Bij een hele weekenddag BRD draai ik vaak een dienst mee. De andere diensten pleeg ik een telefoontje om te vragen hoe de dienst was voor de vrijwilligers en of er bijzonderheden zijn betreffende de gasten. Aan het einde van je BRD maak je een verslag voor de coördinatoren en in het weekend voor de volgende BRD er.

 

Aanspreekpunt

Je bent het aanspreekpunt en hebt overleg met de Thuiszorg en nachtverpleegkundige. Je kunt gebeld worden over van allerlei: een defect aan het een of ander technisch iets of een alarm dat afgaat. Een vrijwilliger die afzegt voor een dienst waarbij je op zoek gaat naar vervanging. Overleg over zo nodig medicatie gasten. Het overlijden van iemand die ondersteuning thuis krijgt: de ingeplande vrijwilligers worden op de hoogte gebracht.

 

De vraag of er plek is in het Hospice: inventariseren waar behoefte aan is, of er een indicatie is en zo nodig op kennismakingsgesprek. Soms vraagt het extra tijd om de gevraagde zorg te organiseren in het Hospice en bied je een tussentijdse oplossing door ondersteuning thuis. Als er verandering in de situatie bij een gast in het Hospice is breng je de eerste contactpersoon op de hoogte.

 

Wanneer een gast overlijdt

Na een overlijden zet je in overleg met de familie zaken in gang met betrekking tot een schouwarts, laatste zorg en tijdstip uitdragen gast en alles wat er verder bij komt kijken.  Vooral dan bied  je een luisterend oor en neem je daar de tijd voor. Er komen vaak veel verhalen los. En die zijn lang niet altijd alleen verdrietig, er wordt ook heel wat gelachen vanwege herinneringen. Het is mooi als dat met je gedeeld wordt.  Aan de familie geef je een herinneringsmapje mee met de rapportage van alle diensten tijdens het verblijf in het hospice. Het is mooi als een overlijden liefdevol en met respect afgerond kan worden. Het is en blijft indrukwekkend…..

 

Fantastische groep mensen

Zowaar, een hele opsomming. Het voelt goed daar mede zorg voor kunnen te dragen. Maar het allermooiste van dit alles is toch onderdeel te mogen zijn van een fantastische groep mensen. De vrijwilligers die met volle overgave hun diensten draaien, onze eigen BRD groep: in no-time hebben we het halfjaarlijkse rooster ingevuld en ruilen we probleemloos mocht dat nodig zijn. De Laatste Zorg groep: je doet nooit tevergeefs een beroep op hen. Zij draaien bij wijze van spreken het vuur onder hun aardappelpan uit en komen naar het Hospice. De coördinatoren voor een heldere overdracht is en Marianne die altijd stand-by is voor overleg. Dat alles is en blijft ook indrukwekkend….

 

Het aantal BRD diensten die ik draai verschilt. Ik heb geen vaste dagen of weekenden. Maar gemiddeld zo’n 5 à 6 keer per maand. Voor mij precies goed en altijd in goed overleg. Ik hoop deze mooie taak nog een poosje te mogen doen!

 

Riet Wagter